Pomůžeme Vám

Náš profesionál Vás bude kontaktovat a nabídne Vám zdarma nejlepší prostory odpovídající Vašim potřebám.

Pomáhá Vám
11. 8. 2015
Prostor, který tvoříte pro firmu by měl respektovat DNA lidí, kteří v něm pracují.

Táňa le Moigne

Na návštěvě v GOOGLE - rozhovor s Táňou le Moigne

Sedíme ve vašem krásném sídle. Jaké byly hlavní body zadání architektovi?

Jde o dvě zásadní věci. Výběr lokality a design prostoru. Právě ve výběru lokality jsem se hodně angažovala, protože jsem v předchozích zaměstnáních sama zažila tu katastrofu, když vás z barokního paláce v centru Prahy přesunou někam do Butovic do panelového domu.

Jak dlouho jste se rozhodovala o nové lokalitě?

Rozhodnutí o přestěhování firmy by měla být dlouhodobá. Když si to šéf nepohlídá, může se stát, že je pak jeho tým třeba na 5 až 10 let někde, kde není spokojený. Osobně jsem navštívila 28 lokalit a tato na Andělu byla úplně poslední. Zadání přišlo samozřejmě od Googlu z centrály, ale v zásadě bylo primárně definováno technologickou náročností, kapacitou prostoru a určitým standardem kvality. To znamená primárně technologické infrastruktury, na kterou jsme v Google běžně zvyklí. Finální rozhodnutí pak učinil můj užší tým. Vybírali jsme z top 3 lokalit a shodli jsme se jednoznačně. Důvodem, proč jsme vybrali právě tento prostor, bylo to, jak se cítíte, když do něj vstoupíte. Hodně to ovlivňuje třeba světlo nebo také možnost uspořádat si prostor k obrazu svému. Lokalita nakonec odpovídá potřebám většiny týmu.

Přiblížíte nám trochu potřeby Googlerů? Očekávám, že budou odlišné od jiných obchodníků, nebo inženýrů a právníků...

Jistě, budujeme firemní kulturu a tu tvoří lidé s určitým profilem.

U nás bylo třeba klíčové, že jsme nechtěli 3 velké zasedačky, ale 10 malých. A že je tady spousta místa, kam se mohou lidé zašít, když potřebují v klidu přemýšlet či pracovat.

Nemáme příliš velkých mítinků, spíše spoustu těch kratších v malých týmech. Někdy potřebujete méně formální prostředí, někdy internet u ruky a jindy nechcete žádnou techniku. Protože každý druh práce žádá trochu jiné prostředí, chtěla jsem především velkou diverzitu ve využití prostoru a podporu pro práci v malých týmech.

Vidíme tu i Game Room, ten také vychází z firemní kultury?

Googleři jsou hraví lidé a navíc hodně z nich má malé děti. Všichni tu rádi pracují, což ale neznamená, že jsou v práci neustále. Každý má biorytmus nastavený jinak a pracovní prostředí slouží k tomu, aby jim nabídlo i jiné možnosti. Někdo se rád zašije a něco si čte, někdo si rád zahraje fotbálek či zajde zacvičit do malého fitness, někdo ocení dobré jídlo. V úplně původním návrhu chybělo právě to fitko a kupříkladu i jídelna, v níž teď sedíme.

To bychom mohli trochu rozvést. Jak funguje stravování v českém Google?

Já osobně miluji dobré jídlo. A dobré jídlo je navíc i součástí kultury Googlu. Dbáme nejen na kvalitu surovin, ale i na edukaci. Říkáme lidem, co jí, jaké tam jsou stopové prvky, jaké tam jsou enzymy, atd. Nenajdete tu hory jídla, ale je kvalitní. Strava – to vám řekne každý – má ještě větší dopad na vaše zdraví, než pohyb. Obojí je ale důležité. Můj dědeček vždy říkal, že za život člověk sní několik vagonů jídla a ono se to někde projeví. Takže se snažíme, aby naši lidé, když jedí, jedli dobře. Chceme to učit už malé děti, o což se třeba snaží moje hra To je bašta! :)

Je náročné mít jiné standardy ve stravování?

Naším partnerem v oblasti stravování je Zátiší Group. Společně se Sanjivem (Sanjiv Suri, President & CEO Zátiší Group) jsme se shodli, že potřebujeme v této zemi nejen trošičku posunout pivní a knedlíkovou kulturu, ale také nabídnout našim lidem možnost stravovat se v práci jinak, zdravěji a rozmanitě. Naštěstí se to již úspěšně děje a právě Sanjiv má na tom velkou zásluhu. Díky péči Zátiší máme dnes naprosto srovnatelnou, možná někdy i lepší kvalitu stravování než jiné Google kanceláře. Navíc dokazujeme, že to není o nekonečném rozpočtu - neutrácíme více než jiní, děláme to jen jinak a navíc se snažíme být ekonomičtí. Jídlo, které se nesní, se dá do krabiček v lednici a zaměstnanci si jej mohou vzít večer domů. Snažíme se neplýtvat, jak to jen jde.

A co ženský element v kanceláři?

Určitě je to cítit, ale jde spíše o založení člověka. Naše kanceláře voní, stoly nejsou upatlané, máme tady čisto, pěstujeme i jíme bylinky, máme sezónní květinovou výzdobu. Říká se spokojená máma - spokojené dítě. Já myslím, že platí i spokojení zaměstnanci - dobrý byznys nebo dobrá firma.

Kdybyste měla dát radu nějaké menší firmě, která by ráda něco udělala se svým pracovním prostředím, ale zároveň je limitována prostředky. Čím by měla začít?

Zeptejte se vašich lidí, jaké kanceláře chtějí mít a co jsou pro to ochotni udělat. Když do toho zapojíte svůj tým, zeptáte se na názor a dáte jim možnost se na proměně podílet, je úžasné, co všechno o lidech zjistíte. V takovém případě je navíc změna většinou zajímá a baví. Cítí, že také přispěli, a když nadávají, tak maximálně tak sami sobě (směje se). Často říkám, že Google bude takový, jaký si ho uděláme. Jsme sice velká globální společnost, ale to nic nemění na tom, že máme možnost celou řadu věcí ovlivnit lokálně.

Je nutná spolupráce s odborníkem, architektem, nebo se mýlíme?

Jistě. Kdyby si každý přišel s něčím jiným, nefungovalo by to. Nikdo také nemá neomezený rozpočet. My jsme se snažili být v našich požadavcích a nárocích rozumní, byť zde máme třeba designový stůl od Vitry, což je drahý kousek. Ale nemusí to být hned Vitra, jde o myšlenku. Náš stůl je třeba geniální v tom, že je to vlastně takový zkroucený had, a i když u něj sedí 20 lidí, tak si všichni se všemi popovídají.

Dokázala byste zásady firemního prostředí shrnout do jedné věty?

Kanceláře jsou takové, jakého mají šéfa a jací lidé v nich pracují. Odrážejí kulturu firmy, jako když jdete k někomu domů. Každý člověk, každá rodina o sobě svým bydlením něco říká, a stejně tak o sobě něco říká firma. Nemůžete mít “shiny happy people”, když se denně potkáváte v nudném a šedivém prostoru.

Děkuji za příjemný rozhovor. Nyní máte možnost předat pomyslný štafetový kolík. Pošlete otázku na bydlení firmy někomu dalšímu? Kdo to bude?

Zeptala bych se Honzy Řežába ze Socialbakers. Co dělá jako šéf pro to, aby lidem v práci bylo dobře a kdy se jich na to naposledy zeptal. A druhá otázka, pokud bych mohla, tak bych se ho zeptala, jestli mají ve firmě kulturu podporující rodinu a zdravý životní styl. Jinými slovy: Život není jenom o práci a hodnoty, v které věříme, je potřeba žít. I v zaměstnání.