Pomůžeme Vám

Náš profesionál Vás bude kontaktovat a nabídne Vám zdarma nejlepší prostory odpovídající Vašim potřebám.

Pomáhá Vám
19. 10. 2015
„Prostor se často zbytečně zmenšuje. Přitom se dá vymyslet spousta chytrých věcí a praktických řešení.“

Martina Pištěláková, Interior Designer

Na návštěvě v „Jak se staví sen” - rozhovor s Martinou Pištělákovou

Rodačka ze Svitav studovala v Brně střední obchodní a hotelovou školu, poté se přestěhovala do Prahy a začala působit v reklamě. K oboru tvorby interiérů se dostala při budování svého nového domova. Po nezdařilé spolupráci s designérkou a špatné zkušeností s řemeslníky zjistila, že právě tato práce by mohla být jejím splněným životním snem. Ve 28 letech tak vystudovala designovou školu IDK zaměřenou na design interiérů a již třetím rokem působí v oboru. Znát ji můžete především z pořadu „Jak se staví sen“.

První otázku Vám posílá Miloš Čermák, se kterým jsme hovořili v minulém díle o firemních a kancelářských prostorech. Vaší doménou je spíše navrhování obytných prostor, ale najímají si Vás i firmy? Respektive jsou firmy zvyklé najímat si designéra, aby jim navrhl například novou zasedačku?

„Stává se to, ale obecně se dá říct, že firmy nejsou ochotné moc investovat. Nejčastěji razí teorii „velký nápad za málo peněz“. Možná to ale také bude tím, že nejsme velký ateliér, který si najímají velké firmy. Tam jsou třeba zakázky ze strany investora v jiných cenových sférách.“

Co si od samotného vylepšení prostředí firmy slibují?

„Z našich zkušeností se firmy na prvním místě soustředí na prostory, kam se dostane klient, až poté vylepšují i zbytek firmy. Málokdo myslí primárně na zaměstnance. Tak daleko ještě nejsme, ale nutno dodat, že se toto myšlení již postupně mění. Není snadné pracovat v open space, proto je určitě důležité udělat z něj příjemné a hezké prostředí.“

Jaké jsou nejčastější požadavky?

„Na prvním místě je to vždy funkčnost. Nápad ano, ale ne za každou cenu. Vždy to musí reflektovat účel té místnosti. V prvním kroku mám většinou volnou ruku, co se týče kreativity. Ale následně samozřejmě dochází ke kompromisům a škrtům, klienti hodně řeší údržbu a praktičnost. Často se také snižují rozpočty, díky čemuž nejsme schopni zrealizovat některé kreativní nápady.“

Z čeho vycházíte při návrhu interiéru pro firmy?

Samozřejmě hodně vycházím z firemních barev, zaměření a oboru firmy. Zajímám se, zda je firma mladá nebo naopak tradiční. Něco jiného navrhnu pro banku něco jiného pro start-up, který vytváří bláznivá videa. Důležitý je i faktor věku. Dobrý návrh – ať už bytu či kanceláře – musí reflektovat činnost, která se tam odehrává. Je nutné znát potřeby, které má prostor naplnit, a jeho styl. Pak se nestane, že do minimalistického interiéru někdo přinese háčkované dečky a porcelánové vázičky. Řídím se praktickým pravidlem: Návrh musí být takový, že i když prostor lidé zabydlí, tak se interiér příliš nezmění. Ve firmě však tento princip příliš neplatí, protože se tam vyskytují různí lidé a každý má jiné zvyky. V kancelářích je třeba zohledňovat spíše zaměření dané firmy. Je třeba se klienta hodně ptát.                                   

Na čem se nevyplatí šetřit?

„Určitě na nábytku a podlaze – čili na tom, co podléhá největší zátěži. Třeba židle za pár set korun většinou nevydrží zátěž dostatečně dlouho. Dá se teoreticky ušetřit na zdech, výmalbách, ale určitě ne na základním nábytku. Používáním se toto vybavení přirozeně rychle zničí. Navíc chování k „cizím věcem“ ze strany zaměstnanců určitě není opatrné, ba naopak, o to víc je tedy třeba dbát na kvalitu a odolnost.“

Trendem firemních prostor se stávají různá atria, relaxační zóny, hrací koutky, apod. Co by podle Vás nemělo chybět v žádné firmě?

„Podle mě je to možnost mít soukromí. Místo, kde může člověk na chvíli odpočinout. Prostor, který dá příležitost vyřídit si soukromý hovor, což klasický open space příliš neumožňuje.“

Proč by si měl člověk najmout designéra a nespoléhat jen sám na sebe?

„Tím hlavním důvodem je schopnost mít a udržet si nadhled. Já sama jsem svůj vlastní byt navrhovala půl roku, než jsem dořešila vše tak, aby mi to vyhovovalo. Je potřeba mít někoho, kdo porozumí našim potřebám i z jiného úhlu pohledu. Dalším důvodem je otázka dispozicí prostoru, s nimiž si laici málokdy poradí. Prostor si často zbytečně zmenšují. Přitom se dá vymyslet spousta chytrých věcí a praktických řešení, na které by sami třeba nepřišli. Nicméně se dá říci, že obecně za nápady lidé neradi platí, naopak nemají problém zaplatit za hmotnou věc. Pevně doufám, že se to časem změní.“

V rámci naší štafety máte možnost poslat otázku dalšímu respondentovi, kterým bude propagátor kvalitního stravování a vydavatel průvodce po nejlepších restauracích Pavel Maurer. Na co byste se ho zeptala?

„Zeptala bych se, co by vytknul či naopak doporučil firmám, které mají své vlastní jídelny či bufety. A to jak z hlediska jídla, tak třeba vybavení a interiérů.“

Zdroj fotografie: FTV Prima